Wie is Jezus?

Iedereen kent Jezus wel. Hij leefde zo'n 2000 jaar geleden. Jezus heeft een ongekende invloed gehad. Onze jaartelling hebben we bijvoorbeeld aan hem te danken.

We kennen allemaal de verhalen over Jezus: zijn leven was uniek. Hij deed wonderen; hij genas mensen en veranderde water in wijn. Hij gaf bijzonder onderwijs; hij sprak vaak over vergeving. Zijn leven eindigde aan een kruis, maar hij stond op uit de dood. En kort daarna zagen zijn volgelingen (discipelen) hem opstijgen naar de hemel.

Velen noemen hem een profeet, of een goed mens. Maar wereldwijd geloven zo'n 1,5 miljard christenen dat Jezus de Zoon van God is. Ze geloven dat hij naar deze wereld gekomen is om de mensen te redden van onze zonden en dat hij opstond uit de dood.

In de Bijbel lezen we profetieën (voorspellingen) over Jezus’ komst, honderden jaren voor zijn geboorte. In het Oude Testament staan meer dan 300 profetieën over Jezus. Alle details zijn uitgekomen, over zijn geboorte, zijn leven zonder zonde, zijn vele wonderen, zijn dood en opstanding. Jezus' komt was al lang van tevoren voorspeld.

Hoe zit dat met die redding van onze zonden? Hoe was Jezus' dood deel van Gods plan om onze redding mogelijk te maken? Daarvoor moeten we weten dat Jezus veel sprak over 'Gods nieuwe wereld'. Met zijn volgelingen reisde hij door heel Israël om anderen over Gods nieuwe wereld te vertellen. Een nieuwe wereld waarin hij Koning der koningen zou zijn.

In Gods nieuwe wereld wordt hersteld wat gebroken is. De wonderen die Jezus deed waren daar een teken van. Ook gaat het Koninkrijk van God over gerechtigheid. Het Koninkrijk van God gaat ook over medelijden en genade; veel van Jezus' verhalen (gelijkenissen) gingen over hoe we als mensen met elkaar moeten omgaan. Tot slot gaat het Koninkrijk van God over gemeenschap: je mag er deel van zijn en eeuwig met Hem leven.

Dat Koninkrijk kunnen we echter niet zomaar binnengaan. Van nature is er een kloof tussen God en de mensen. Die kloof noemen we 'zonde'. We zijn als mensheid van het door God bedachte pad afgedwaald. Voor deze fouten, dwalingen en overtredingen verdienen we straf.

Maar God had een reddingsplan. Hij zond zijn Zoon Jezus om de wereld te redden. Jezus gaf zijn leven in de hemel op om naar de aarde tekomen; hij stierf een wrede dood aan het kruis, maar droeg op die manier de straf voor onze fouten en zonden. Hij overbrugde daarmee de kloof tussen God en ons. Hij deed dit om de straf te dragen die wij eigenlijk verdiend hebben. Dat noemen we 'genade'.

De Bijbel zegt dat iedereen die dit gelooft, door God vergeven wordt (Handelingen 10:43). Vergeving betekent dat God jouw overtredingen en fouten niet aanrekent. Hij neemt je in liefde aan als zijn kind. Daarnaast vraagt God vraagt jou om ook anderen te vergeven.

Maar er is meer. Niet alleen wil God jouw zonden vergeven, maar ook wil hij eeuwig met je leven. De Bijbel zegt: "De genade van God geeft wat niemand verdient: Eeuwig leven met Christus Jezus, onze Here." (Romeinen 6:23). En daar mag je vandaag al van genieten.

Vragen over God, Jezus. jezelf en het geloof? Bezoek dan IkzoekGod.nl eens: een inspirerende plek voor zoekers naar God, zichzelf en geloofsverhalen?