Waarom naar een kerk?

De kerk: voor de een saai of spannend, voor een ander vanzelfsprekend. Waarom zou je naar een kerk gaan? Wat is een kerk? Waarom gaan mensen naar een kerk? Wat doet een kerk allemaal?

Er is een aantal redenen waarom je naar de kerk zou kunnen gaan. We lichten ze hieronder toe.

Om God te ontmoeten

De God van de Bijbel is een God die zich laat vinden. God is overal. De kerk is misschien wel de ultieme plek om God te zoeken en te vinden.
In een kerkdienst luister je naar verhalen uit de Bijbel en focus je je samen met anderen op God door te zingen en te bidden. Je bent even helemaal weg van de drukte van je dagelijks bestaan. De voorganger behandelt een Bijbelgedeelte om er meer van te leren én om Gods stem er in te horen.

Om anderen te ontmoeten

De kerk bestaat natuurlijk uit veel meer dan de kerkdienst op zondag. Een kerk (of: gemeente) is in essentie een groep gelovigen die samen God zoeken. De kerk is daarom eigenlijk een ontmoetingsplek: om God te ontmoeten, maar ook anderen die God zoeken. Veel kerken hebben daarom ook andere gezellige activiteiten: een kring, een studieavond, etc. Kerk-zijn gaat verder dan Bijbelstudie; het gaat ook om elkaar te helpen. Je kunt delen wat je blij maakt, maar ook je verdrietig maakt. Anderen kunnen je iets van God laten zien, zodat jouw geloof daardoor mooier wordt.

Om te dienen

'Dienen' is in de Bijbel een belangrijk begrip. Jezus kwam om de mensheid te dienen (Marcus 10:45). In de kerk leer je te oefenen in het dienen van God en anderen. Het willen leven om te dienen, is een wezenlijk element van geloven.